Natuurlijk kunnen ook wij er niet omheen: het Corona virus heeft een grote impact op de activiteiten van iedereen. Ook bij ons gaan de gedachten als eerste uit naar iedereen die door het virus getroffen zijn en hun familie. Naar iedereen die in de zorg werkt en zich dag en nacht inspant om de meest optimale zorg te bieden en de flexibiliteit hebben om andere verantwoordelijkheden te nemen dan men gewend was
Natuurlijk denken wij ook aan de gevolgen voor iedereen die niet meer naar zijn werkplek kan, thuis een werkplek moet inrichten om remote te kunnen werken en daarbij ook de kinderen moet opvangen. Het is mooi om te zien hoe flexibel ook hiermee wordt omgegaan en hoe snel iedereen dit georganiseerd heeft. Het nut van tijdig nadenken over risico’s en het maken van calamiteitenplannen betaalt zich hierbij waarschijnlijk driedubbel uit.
Maar wat doe je als je niet meer kunt werken omdat je je bedrijf moet sluiten of dat (potentiële) opdrachtgevers opdrachten stilzetten of intrekken? Die tuin of zolder is op een gegeven moment ook wel opgeruimd en de administratie weer eens bijgewerkt. Maar wat als daarna het bedrijf nog steeds gesloten is of opdrachten uitblijven? Wellicht gaat dat bedrijf helemaal niet meer open of komen er geen nieuwe opdrachten omdat je klanten zichzelf ‘dankzij’ Corona zich opnieuw uitgevonden hebben.
Natuurlijk worden er voorzieningen getroffen en heb je misschien een spaarpotje opgebouwd, maar wil je hierbij van afhankelijk zijn? Is dit juist de tijd om te reflecteren of jij nog steeds waardevol bent voor je werkgever of klanten. Vind je de diensten die je aanbiedt nog steeds leuk en passen die nog steeds bij je klanten? Of vind je je werkzaamheden als onderdeel van een grotere organisatie nog steeds leuk en uitdagend of was de dagelijkse gang naar je werkplek een gewoonte geworden?
Waarom zou je deze vervelende periode niet gebruiken om in jezelf of je bedrijf te investeren en over de eigen toekomst na te denken? Gebruik de gedwongen pas op de plaats ook om met je collega’s, klanten, vakgenoten, etc. te brainstormen en te discussiëren over de toegevoegde waarde van jezelf of je bedrijf. Wellicht liggen er nieuwe kansen in andere diensten of samenwerkingsverbanden. Of wellicht kom je tot de conclusie dat je huidige dienstverlening of je functie prima aansluit bij de wensen van je klant of van jezelf, maar dat je dingen ook anders zou kunnen organiseren. Waarom niet vaker thuis werken en in plaats van taakgerichte afspraken, juist resultaat gerichte afspraken maken waarbij de plaats en tijd waarop je die activiteiten uitvoert niet uitmaakt.
Ook wij staan open voor suggesties en verbeteringen in onze dienstverlening en zijn daar ook druk mee bezig. Onderling discussiëren wij bijvoorbeeld over de toekomst van Service Management, evalueren wij ons kwaliteitssysteem en ontwikkelen wij nieuwe trainingen. Mocht je nog andere suggesties voor ons hebben dan horen wij dat graag!
Andersom willen wij ook jou graag een klankbord bieden en samen met ons netwerk van specialisten op het gebied van service management, coaches en trainers met je meedenken over jouw dienstverlening of jouw rol in de keten van dienstverlening van jouw organisatie. Uit dezelfde betrokkenheid die wij ook steeds van jou ervaren: samen staan we sterk!
Blijf gezond!